Saturday 9 August 2008

PERGADUHAN SEMALAM (EPISOD 6)

NOTES.....(actual date yg dipost ke blog adalah 5th September...but recorded date in blog was backdated according to the day i wrote this story...)

EPISOD 6...
Adinor baru habis sembahyang. Dia kemudiannya memeriksa node VADS ygbermasalah itu. Menurut Adinor, beberapa pakar DXX yg terunggul dariibupejabat utama Tellabs Amcorp Mall juga sedang dalam perjalananuntuk menyertai qiamulalil di VADS ini. Sementara menunggu Adinor, akumembuka 2 bilah tingkap dikananku untuk menstabilkan suhu bilik serveritu. Sambil itu aku meninjau seketika Jalan Raja Chulan. Hanyakelihatan 3 buah kenderaan sedang dipandu perlahan. Sungguh tenangkeadaan jalan itu. Berbeza sungguh dengan keadaan otak dan hati ku.Disudut kiri tingkap, kelihatan sebuah pasu plastik kecil yg dihunioleh pokok kaktus kecil yg hampir kering. Sejak pemilik pasu iniberpindah ke sarawak, kaktus ini seperti makin tidak bermaya untukmeneruskan kehidupan.Sudah 30 minit aku menunggu adinor.masih jugatiada maklum balas darinya. "Biasanya dia tidak bekerja selambatbegini. Apa masalah kali ini agaknya?"..aku berbisik didalm hati.Aku mencapai ganggang telefon diatas meja dan terus mendail."Adinor. Macam mana?" aku bertanya"Alamak..nanti jap la pul..""Kenapa slow ? Ada masaalah ke?""Alaa pul..kesian la kat aku..bagi la aku masa sikit..dulu memanglahaku laju buat kerja, tapi sekarang keupayaan aku dah kurang sikit"Adinor menjelaskan"Oklah..aku faham..sorry ye..nanti bila kau dah dapat apa2 result, kaucall aku balik"...aku membalas dengan nada yg agak sedih keranaterlanjur bertanya tentang kelajuan kerja adinor tadi. "Ahh..tak pelah..raya nanti aku mintak maaf ajelah..apa susah..tapi kali ni kenahulur 8 jari la..bukan 10..hehehhe"..aku berkata - kata untukmenyedapkan hati sendiri.
Setelah beberapa siri pencarian masalah (troubleshoot) dilakukan, nodeini masih menunjukkan sikapnya yg degil untuk bekerja pada keadaannormal. Sudah 2 kali GMX ditukar. Reset SCU juga telah dilakukan. Unitsoftware juga telah diupgrade. Banyak kali juga telah direset kadtersebut. GMX ini masih juga tidak OK. Dari NMS, aku melihat kadang2node ini boleh diakses dan kadang - kadang tidak. Apabila GMX inidalam keadaan mahu mengenal kembali dirinya (unit initialization),maka communication error akan berlaku. Aku lantas memberi idea padaAdinor untuk menyambungkan kabel 2MB dari node berhampiran. Setelahberjaya, aku menarik nafas separuh lega. Komunikasi antara node danNMS sudah stabil menggunakan sambungan 2MB ini. Kalau aku beradadihadapan adinor pada ketika itu, sudah pasti aku memberi High 5...ataupun High 3 pada dia tanda tahniah dan gembira.
Kini jam sudah menunjukkan pukul 12. Aku sudah tidak ingat berapa kalijimi sudah masuk mengambil kenyataa dan menuliskannya didalam buku logbesar berkulit tebal bersaiz A4. Pencatat TM itu tidak jemu2 menulishasil penipuan aku pada malam itu. Aku bertambah risau. Denganperasaan yg tersepit, aku berdoa kepada Allah supaya menurunkanbantuanNya. Alhamdulillah, tak sampai 1 minit, doaku dimakbulkan.Pakar Tellabs telah sampai. Tetapi aku masih belum lega. Setelahmemberitahu dan meminta izin dari pakar Tellabs yg terhormat itu tadi,lantas aku bergegas keluar sebentar dari bilik server itu untuk menujuke tingkat 9 setengah bagi mendapatkan kelegaan. Didalam perjalanan,jimi menahan aku dan menyuruh aku bercakap dengan seorang pembesar TMbernama Tuan M. Beberapa ketika, aku yang tadinya kesejukan kiniberasa agak panas...
kenapa aku panas?...apakah disebabkan perbualan?

...bersambung di Episod ke7 ...

note : ditulis pada 6 ogos 2008

No comments: