Monday 4 August 2008

PERGADUHAN SEMALAM (EPISOD 1)

NOTES.....
(actual date yg dipost ke blog adalah 5th September...but recorded date in blog was backdated according to the day i wrote this story...)

Kisah ini sebenarnya kisah silam. Aku pun sudah lupa tahun bila dan bulan bila ianya berlaku. Tetapi detik2 kenaikan suhu badan dan darah aku ketika itu masih tetap segar dalam ingatan. Kisah ini mendapat liputan yg agak meluas walaupun youtube masih belum wujud.blog juga masih belum masyur. Setelah kejadian pergaduhan itu, banyak maklumbalas positif dan negatif yg aku terima. Ada yg melihat aku sebagai hero, seolah - olah seperti jebat.cuma bezanya aku tak de gundik.ada juga yg marah dan mengatakan tindakan aku adalah sesuatu yang bodoh. memanglah bodoh, tapi yg kata aku bodoh tu pun bodoh juga sebab aku pernah dengar ong meng cheng sendiri cakap kat dia yg dia tu bodoh.tetapi majoriti memberikan ucapan terima kasih dan tahniah. Cuma rata2 manusia yg pro dan kons ini tidak tahu sebab musabab sebenarnya mengapa aku bertindak demikian... adakah sebab diprovokasi?...adakah disebakan aku terlalu pressure dengan masalah kerja dan kehidupan yg tak dapat diselesaikan?...adakah sebab aku dimarahi, lantas aku meradang dan merajuk?.masing2 membuat persepsi sendiri. Maka...setelah beberapa tahun berlalu....biarlah aku singkapkan kembali kisah ini. Semoga sebab musabab itu diketahui dgn rasminya dan tidak tergantung lama menanti kurun.Akan ku berterus terang kapada kalian semua dengan sejujur jujurnya dan dengan seikhlas2nya akan hal ini...
Petang itu menyaksikan sebuah kereta kancil EX850i berwarna silver meluncur laju menuju ke Lebuhraya Persekutuan. Kereta itu baru sahaja keluar dari ibu pejabat Apex yg kedua terbesar di Malaysia yg terletak di USJ. Apex pada masa ini adalah syarikat yg terkenal dan peneraju didalam industri mengumpul kereta dan tersohor dgn teknologi lobi melobi. Di dalam kereta kancil itulah aku. Aku terus memecut kereta dan terus memotong sebuah BMW dihadapan aku. Kaki kanan ku tekankan lagi utk menambahkan kelajuan. BMW cuba mengejar dan memotong kembali.terjadi sedikit kejar mengejar.keadaan agak tegang.bau beer dari kilang carlsberg disebelah kanan aku mengingatkan aku kepada jersi liverpool yg ada dibelakang boot kereta aku sebab bau jersi dan bau busuk dari kilang itu seakan2 sama. Aku tersenyum bangga dengan keupayaan kancil ku.walaupun hanya mempunyai wheelbase sepanjang 2280mm, tetapi mampu menewaskan BMW tsbt.Seorang mamat dari kereta sebelah sempat memandang aku dgn muka yg agak kagum bercampur tensiĆ³n. Aku tidak hirau. Aku terus memecut ibarat mengejar kancil betina berwarna merah dihadapan. Akhirnya aku terbehenti disitu. "Ciss..sial..baik aku ambik lane sebelah kanan tadi…"marah hati ku pada diri sendiri. Kini kereta BMW yg telah kupotong tadi dgn perlahan2 memotong kereta ku semula.Jalan yg sesak dengan kenderaan berpiusu2 itu mengingatkan aku akan kambing2 yg pulang kekandang pada waktu petang ..dan pada waktu ini, kambing kat kl semua tgh pulang kekandang masing2 dikawal oleh anjing2 putih yg menunggang motosikal honda 500cc.....
Dipendekkan cerita, setelah melalui kota darul ehsan yg menyusur masuk ke jalan bangsar dan mengambil sedikit keberkatan dgn mencilok ke jalan di sebelah kanan masjid negara,aku berhenti .lampu merah.fikiran ku melayang sebentar memerhatikan bendera malaysia di dataran merdeka disebelah kiri.ku lihat ianya separuh terkibar dan separuh tertutup. fikiran remaja2 yg melepak2 disekitarnya juga kulihat separa terkibar dan separa tertutup.disebelah kanan, ku lihat beberapa peguam india sedang berbual2. Ada sepasang peguam india sedang bersiap sedia untuk melintas jalan dari sebelah kanan menuju ke bangunan pernas dihadapan. Aku memerhatikan cermin sisi kiri. kulihat seorang india memandu CRV sedang memberi signal untuk mencilok kekanan. Muka india ini mengingatkan aku kepada agustine paul. Dalam hati aku tertanya2...mungkinkah makhluk2 gelap ini mampu mewujudkan sinar cerah didalam sistem perundangan negara?....pemikiranku terhenti seketika apabila lampu isyarat menjadi hijau kembali.aku bersedia untuk bergerak.entah kenapa kereta kancil ku gagal bergerak kali ini. "ahh..adakah ini satu petanda yg tidak baik?"...aku berbisik sendirian agak risau. aku melihat penanda aras minyak dikok pit. Ianya melebihi separuh.suhu kereta juga OK.tangan kiri ku kemudiannya memegang brek tangan dan ibu jariku mengentel2 punat dihujung brek tsbt sambil mereka-reka sebab kenapa kereta aku masih tak boleh bergerak..."apa masalahnya ni!!"..aku sudah hampir nak naik angin.... Apakah yg terjadi pada kereta kancil kesayangan aku?..adakah aku akan lambat sampai ke JRC dan kemudian dimarahi?..adakah makhluk2 gelap ini membawa sial seperti mana kesialan perangai dan bau hapak mereka?....besambung di episod ke-2.....

written on July 24th 2008....

No comments: