Wednesday 13 August 2008

2 EKOR HANTU DI DALAM SURAU BRF (EP 2)

NOTES.....(actual date yg dipost ke blog adalah 5th September...but recorded date in blog was backdated according to the day i wrote this story...)

sambungan........episod 2....(flasback episod 1)...setelah beberapa dugaan dihadapi dgn perasaan yg bercampur antara tenang, gelabah, sejuk, takut dan mengantuk...akhirnya sampailah kami berdua di hadapan cafe BRF. tiba - tiba.... ...tiba - tiba aku terasa bahawa kali ini, cafe ini sungguh berbeza..sungguh terasa kelainannya...ah..masa kan naku tidak perasan akan kelainan ini sedangkan biasanya memang aku akan menikmati sarapan disini..(sarapan 2nd round..padahal 1st round dah makan dah kat tempat lain..saje buang masa)....kufikir2..kuperiksa2..ahh..patutlah lain sekali....tiada pelanggan rupanya...yg ada hanyalah cicitan tikus yg berkejar kejaran mendapatkan tepung roti canai yg disediakan utk dimasak kepada pelanggan yg datang bersarapan pagi esok....dengan langkah yang cermat, kami menuju kekiri bangunan separa cafe separa surau tersebut.....menyusuri longkang yang kering tidak berair menuju kebahagian belakang.....sesampai sahaja di belakang, belum sempat kaki memijak anak tangga pertama menuju ketingkat atas..tiba2 aku terbau satu bau yg amat busuk...tetapi arus theta yg mula mahu merusuk tunjang minda aku segera ditangkis oleh arus betha....maka dengan ketenangan yg hadir, aku tak terfikir yg bukan - bukan selain dari bau - bauan busuk itu datangnya dari longgokkan sampah dan tandas yang ternganga pintunya....tambahan pula siang tadi aku ternampak ada lubang jamban yg bertakung dgn bahan separa pepejal yg terampai dan berwarna emas kekusaman........sah...nasib baik aku juga tidak menambahkan pelaburan aku siang tadi...kami menapak anak tangga kayu tersebut langkah demi langkah...akhirnya..sampailah kami di atas...ahh..bau lagi...kali ini bau bahan separa pepejal ini memang kuat kerana ianya tidak teramapai...sebaliknya terbiar kering di sebalik pintu surau tersebut...mahu saja aku menerajang kucing yg menjadi producer kepada bau busuk kedua ini...tapi apakan daya..pemilik najis ini hanya meninggalkan baunya sahaja....sebelum aku membuka pintu surau..sempat aku membaca notis yg terlekat dipintu tsbt..."sila tutup pintu dan jangan biarkan kucing masuk" (lebih kurang mcm ni la bunyi notis tu..kalau salah betulkan )....ketika ini, terus aku terfikir sejenak....1...adakah kucing ini pandai membaca?..sbbnya adalah production dibelakang pintu itu sebagai tanda protes tak boleh masuk....2...nyata kucing yg tak berkopiah ni tabah dan maintain dalam mengajar org berkopiah utk menyelesaikan masalah bau dan kebersihan...3...mungkinkah hal yg sama seperti ini berlaku di gereja bersebelahan?...ahh..kubiarkan sahaja jawapan itu tergantung (dan sehingga saat ini masih tergantung) ...lantas, tanpa membuang masa..dgn badan aku diluar dan hanya tangan meraba2 masuk kedalam ruangan ambil wuduk mencari suis lampu (ssb takut la ni..heheh)...akhirnya berjaya juga kegelapan tadi menemui sinarnya....benda pertama sekali yg aku cari sesudah menemui sinar itu adalah najis tadi....segera aku lemparkan najis itu kebawah....terfikir aku disaat itu...ya..itulah simboliknya pada kehidupan..apabila sinar hidayah ditemui, pembersihan diri adalah yg pertama2 mesti dilaksanakan....selepas membuang najis tadi, kami tak mahu membuang masa pula..kami berwuduk....aku memerhatikan nazim berwuduk..dia yg lebih dulu berwuduk...ia, mungkin sinonimnya dia yg lebih dahulu dapat pahala...tapi aku lebih suka berwuduk perlahan2 dgn khusyuk dan dgn sedikit toma'ninah...bukan sebab pahala, bukan juga nak dikatakan sbb ikhlas...tapi semata2 sbb nak biarkan nazim habis dulu...jadi dialah yg akan masuk dulu ke surau dan mencari suis lampu....aku sebenarnya agak cuak nak masuk surau masa gelap2 ni....Nyata nazim melaksanakan tugas menyalakan lampu dgn jayanya.semua suis lampu dibuka dan ironiknya tak semua lampu menyala...ini bukan magic dari nazim..tapi magic datangnya dari org yg menguruskan surau tersebut...beberapa lampu terkedip kedip ibarat menuggu waktu persaraannya seperti rakan kalimantang lain yg berwarna kehitaman dikedua2 pangkalnya...apabila lampu ini sudah tidak menyala, ianya akan dibuang, tetapi tidak bermakna jasanya terputus disitu sahaja...malah ianya boleh direcyle, setidak2nya kacannya itu.....hati kecil aku berkata2..alangkah baiknya manusia2 yg menggunakan atau menguruskan surau ini , apabila masti, dapat meneruskan jasanya seperti mana kalimantang tadi.... Nazim pergi mengambil sejadah sementara aku mencuba2 mikrofon yg tidak kutahu kenapa aku mencubanya...tiba2 entah mcm mana terkeluar juga bunyi dari mikrofon ini...ahh...bagaimana ini bisa terjadi?...oh..rupanya nazim memberitahu aku dia ada mencuba2 amplifier yg terletak disudut kiri bahagian hadapan surau tersebut...aku menutup kembali mikrofon tsbt sebab entah mengapa tiba2 macam ada sedikit mesyuarat antara kami......ya..mesyuarat utk siapa jadi imam..."kau la..".."alah...kau la"..."kau la..."...walaupun ini sahaja ayat yg berulang2 antara kami, mesyuarat itu berjaya menemui titik akhirnya setelah berlangsung selama 1 minit setengah...titik akhir tidak bermakna adanya penyelesaian siapa yg menjadi imam.akhirnya, kami sembayang sendiri2 walaupun kiblat kami sama... Selesai sahaja aku sembahyang, aku lihat nazim masih lagi sujud dan berada di rakaat ke tiga (sbb lepas tu dia bangun utk satu rakaat lagi)...sebelum aku berdoa dalam hati, hati aku cepat berkata "uhhh..nasib baik tak berimamkan maamt ni..kalau tak lambat aku habis"...ya..adil ..mmg adil...nazim adalah pemenang acara wuduk dan aku pemenang acara solat isyak individu...selesai berdoa, terasa seperti mahu membaca quran....sesetengah quran itu terlalu serabut susunannya diselang seli dengan buku2 agama dan buku hadis....tetapi kebanyakannya masih cantik, baru dan tersusun.ya ...cantik disusun.aku berjalan menuju rak buku tersebut....langkah dan melangkah........agak berat......dapatkah aku sampai???

...bersambung episod ke-tiga

note : dihasilkan pada 17 Julai 2008...masa tgh break activity rehoming kat Hexagone, Haiti....

No comments: