Thursday 14 August 2008

2 EKOR HANTU DI DALAM SURAU BRF (EP 3) - bahagian akhir

NOTES.....(actual date yg dipost ke blog adalah 5th September...but recorded date in blog was backdated according to the day i wrote this story...)

EPISOD 3...(terakhir)...sorotan episod lepas....selesai solat, dan selesai mengcalculate dirakaat keberapa nazim tengah solat....aku pun melangkah perlahan2 menuju rak buku yan gjuga tempat letaknya quran dan buku2 agama.... aku terus melangkah.....menuju kesudut kanan sebelah belakang surau...sambil perlahan2 berjalan melalui jalur oren karpet surau tersebut, aku pun melintas 5 jalur oren lagi utk sampai ke rak tersebut....mmg agak jauh rak ini...tapi, haruskah majoriti surau dan masjid mempunyai karpet yg sama?(hijau berjalur oren)...adakah karpet yg sama menunjukkan kesamaan dan kesatuan didalam akidah dan amal kehidupan penggunanya?...belum sempat persoalan ini terjawab, aku sudah berada dihadapan rak buku tersebut...sejenak, aku mengintai di celah bidai kain yg menempatkan ruang solat untuk muslimah....ya, tiada orang..tetapi haruskah ruang itu disempitkan begitu?..mengapa tidak ada kesamaan antara ruangan muslimah dan muslimin?....bukankah dgn menyempitkan ini akan sedikit sebanyak mengurangkan minat muslimah utk berkunjung?...ahhh...aku termanggu lagi dgn persoalan baru ini.....lalu terus berjalan menuju ke nazim yang sedang khusyuk berdoa sambil matanya yg terpejam 3/4 rapat dan kepala yg 1/4 terdongak...maka rapat dan terdongak itu menjadi satu dalam penumpuan doa yg tekun dari nazim..(ye la...3/4 + 1/4 jadik la 1)...aku?...ya..aku tidak membawa buku atau quran utk dibaca...kerana memang niatku hanya utk melihat keadaan rak dan buku2 yg ada disitu sahaja...kunjungan aku cuma pada tahap survey, tiada implementation dilakukan lagi.... aku duduk disebelah kiri nazim.dan seperti ada sensor, nazim terus membuka mata dan selesai doa zikirnya.....ada yg kami bualkan, tetapi yg hanya masih aku ingat ialah kami berbincang mengenai berapa lama lagi masa yg akan diambil oleh menatang server kat tingkat 10 tu utk habis.....menurut nazim, lebih kurang dalam 2 jam....terus terjadi mesyuarat kali kedua disitu.dan kali ini, kata sepakat tercapai.masing2 bersetuju untuk beriktikaf dahulu didalam surau tersebut utk mendapat pahala dan untuk meluruskan tulang belakang (masa ni tak de niat nak tidur) ....walaupun hakikat sebenarnya iktikaf ni hanya org buat dimasjid...tidak mengapa...masjid atau surau sama sahaja, asalkan bangun sebelum jemaah subuh sampai..... aku berganjak sedikit kira kira 4 meter dan baring terlentang ..uhhhh..sedapnya bila tulang belakang ni bersentuh dgn karpet hijau tsbt..rasa mcm lurus..padahal tak de la lurus mana pun...... ....kepala kami mengahadap kiblat dan kaki kami menghadap ke gereja....sebelah kiri aku nazim dan sebelah kanan aku rumah pak guard yg kadang2 strict kadang2 tidak....dan bersebelahan dengan jalan tun sambathan..... aku cuba pejamkan mata dan menuju ke alam minda separa sedar....tetapi tidak berjaya...ku cuba dan kucuba...masih tidak berjaya...masa ini, aku menyanyi2 kecil...nasyid raihan....terasa sunggh lama, rasanya macam dah satu album aku dah nyanyi..tapi bila tengok jam....baru 5 minit jangkamasanya...mmm...mungkin tiada sejadah,,ya...mungkin aku perlukan sejadah....kata orang byk berkatnya sejadah ni,....aku pun bingkas menuju kebelakang surau, berhampiran pintu masuk...kucapai satu..alhamdulillah...tebal dan cantik..sangatlah sesuai utk dijadikan lapik kepala a.k.a as bantal..aku terus ke tempat pembaringan tadi..ya..tak salah lagi....belum habis separuh masa pertama aku berzikir dan berzikir...aku terasa mengantuk....dan terus tertidur.......walaupun pada pandangan umum mmg tak berapa elok tidur dalam surau ni....tapi kami berdua ibarat ashabul kahfi..lari dari kezaliman pemerintahan tellabs dan apex dan keluar utk semayang isyak demi menyelamat dan mengekalkan iman....cuma bezanya diorang tidur dalam gua dan ada anjing....kami tidur dalam surau dan ada tahi kucing kat luar... ok..sampai part ni...aku dah lupa pukul berapa aku bangun dan pukul berapa server tu siap...(nazim, kalau ko ingat, ko boleh update sikit part ni..)..tapi, beberapa tahun telah berlalu sejak ketiduran dua pemuda ini...timbullah satu cerita dari nazim...masa aku dah tertidur tu, kira2 dalam 15 minit lepas aku tidur..nazim dengar aku menyanyi...kuat......mmg pelik....aku pun tak paham fenomena dimana dia tak memberitahu kat aku semasa hari kejadian atau sehari selepas itu...tapi mengambil masa yg agak lama utk cerita...berahsia juga rupanya en. nazim ni.....tapi mmg betul...aku mmg ingat aku lelap...mcm mana dia dengar aku nyanyi,...aku pun tak tahu...menurut nazim, ianya memang suara aku dan bukan suara pak guard atau paderi gereja sebelah....well..hal ini masih menjadi misteri kepada aku....sejak diberitahu akan hal itu...aku rajin2 mendekatkan diri aku ke karaoke di empire tower . ini adalah untuk mengelakkan aku menyanyi ketika tidur, so aku terpaksalah menyanyi ketika sedar....

TAMMAT

note : dihasilkan pada 16 Julai 2008...masa tgh tunggu activity rehoming kat Hexagone, Haiti....

No comments: