Wednesday 2 May 2012

4 hari di Miami - Part #1

Sementara ingatan masih segar, biarlah aku ceritakan pengalaman yang aku harap dapat memberi manafaat dan info2 yg sihat...pada sesiapa sahaja yang membacanya,,terutama sekali pada diriku sendiri,,yang selalu lupa akan kesilapan yg telah dilakukan.....

Kisah ini, adalah hasil dari perjalanan dan keberadaan di Miami selama 4 hari..yang aku manafaatkan untuk merasai pengalaman dalam beberapa perkara:

1) Perkhidmatan pengangkutan awam
2) Perkhidmatan berkaitan dengan perniagaan / urusan beli - belah
3) Pendidikan kanak - kanak
4) Hubungan dan sambutan terhadap org luar...
5) Perkhidmatan awam..(polis, imigresen,kastam,,,dll)

..Hari pertama,,27 April 2012...
Jam 8 malam aku sampai di Miami International Airport..penerbangan dari Port Au Prince (PAP) tadi memang mengasyikkan,,,gegaran demi gegaran akibat menempuh turbulence demi turbulence membuatkan nama Tuhan disebut berkali2 oleh semua penumpang...

Pemeriksaan di imigresen Miami amat ketat...sebelum ke kaunter imigresen, ada 2 borang yang harus dilengkapkan.
1 - borang boarding / imigresen
2 - borang declare barang yg dibawa ..utk kastam...
Line beratur punyalah panjang....lebih 50 orang...dan ada lebih daripada 20 line...masa ni lah aku tengok ada sorang pak cik tua,,dengan sadisnya disuruh ke belakang, beratur semula..sebabnya?...tak isi borang dengan betul..bukan apa,,xde alamat lengkap di USA...ya,,,kalau nak masuk USA, prepare alamat hotel atau motel yang nak dituju...kalau xde, hasilnya kena beratur ke belakang,,atau lebih teruk, kena masuk bilik khas,,,disoal jawab sbb ditakuti masuk nak kerja dan jadi PATI...tapi pegawai imigresen gemuk, berambut separa botak mcm clown dan berperut buncit ni mmg tak patut halau pak cik tadi...bagi la kesian sikit kat org tua...tapi itulah USA...

Tiba giliran aku...mudah,,sekejap shj...ambil cap jari pun cuma 5 jari tangan kiri shj, tak perlu 10....rekod dah ada ,,senang...tapi ada juga soalan2 pemerangkap...contohnya:
1) Bila last sekali masuk USA?
2) Apa nak buat kat USA?
3) Buat apa kat Haiti? Kerja apa? Post apa?
Ya..berdasarkan rekod lama...kalau aku jawab tak konsisten..memang masuk bilik khas jawabnya....
Dengan yakin, lafaz yang jelas lagi lancar aku jawab...sama mcm jwpn dulu2...so, lepas lah aku dgn mudah....

Ambil beg...sbb lama sangat beratur tadi (dekat sejam)..beg pun dah disusun cantik...conveyor pun dah berenti....off...tiba2 aku nampak anjing 2 ekor menyalak2 kat sorang mak cik...yupp...aku dah risau,,,takkan makcik yg innocent ni ada bawa dadah...rupanya,,,bila dibuka,,,ada buah2an..mmm..betul la mcm video penghilang boring yg ditayangkan masa beratur tadi...sambil beratur semua hadirin dihidangkan tayangan mengenai proses dan prosedur kemasukan ke USA...di sempadan dan pintu masuk....undang2 USA,bagaimana isi borang,mcm mana cara diambil cap jari dan photo...dan juga termasuklah anjig pengesan dadah dan buah....buah pun anjing ni pandai kesan..

Nak keluar, melalui kastam...beratur lagi....aku bagi peluang pada org yang berkerusi roda utk pergi dulu....kesian...bila aku bagi,,tanpa ucap terima kasih,,,terus dia panggil family dia....mak oiii...8 orang semua!!..banyak pulak tu beg....lambatlah aku nak lepas...makan masa 3 minit juga...nampak sekejap 3 minit...tapi sbb hati panas sbb xde hormat ucap terima kasih, rasa mcm lama sgt..hmm..nampak sangat tak ikhlas..heheh

sampai sahaja diluar...aku terus menuju tingkat 1....walaupun bas utk menunggu shuttle ke hotel adalah di tingkat 2....kenapa?..sbb aku nak call free ke hotel....phone free ada kat tingkat 1...aku mencari2 hotel nama hotel howard johnson yg dah dibooking dan dibayar secara online melalui website hotwire.com, hampa...hampa sbb xde!..cheh..aku dah rasa hotel ni kedekut dan servisnya haprak...akhirnya, aku pun terpaksa call pakai phone sendiri..nasib baik kredit masih ada,,,,

"Sorry..the shuttle just left the airport ...you have to wait for 30 to 45 minutes...which airline are you in?..."...
dgn hampa aku menjawab....
"Whatttt??? 45 minutes?...huh...ok..ok..I will wait at American Airline area..."...
slm hati aku berkata..."nak free call...last2 free2 kena tunggu lagi sejam!"....
sejam pun sejamlah...dah dia kasi naik free pun kira ok...

Aku menunggu di aras 2...Hampa...lagu dari iphone dah byk kali aku tukar dan putar.....menghilangkan kebosanan dan meredakan hati yang panas.....tepat masanya,,,setelah 45 minit,,,shuttle pun sampai dan berhenti setelah dilambai.....

setelah 40 minit...sampai aku di Hotel Howard Johnson...di bandar yg namanya Hilaleah....deposit USD25...satu malam harganya USD98 kalau walk in,,paling murah..tapi aku dapat harga USD58...sbb pakai hotwire,,,,disebabkan restoran tutup pkl 11 mlm dan hanya bar buka sampai pukul 1..aku pun pergi settlekan perut aku dulu.....restorannya cantik..lobby hotel ok..orgnya friendly...mmg tak sama dari apa yg aku sangkakan....

biliknya ada 2 katil queen size..bilik air ada tub...kopi semua ada...syukur sgt,,,dan mohon ampun pada Tuhan,,,sbb bersangka buruk pada ciptaannya tadi...bersangka buruk pada hotel, staff keseluruhan hotel ni,,,dan hari ini sebelum tidur aku belajar satu benda....bersangka buruk yang paling buruk bagi seseorang manusia terutamanya aku ,,adalah bersangka buruk akan masa depan nasib sendiri..kerana Tuhan didalam Al-Quran banyak menceritakan dan menjanjikan tentang masa depan yg lebih baik dari masa sekarang..hanya kerana pra sangka buruk, kebaikan itu gagal dicapai..









2 comments:

ebi gga said...
This comment has been removed by the author.
ebi gga said...

This looks great, I sooo need to try this soon! Thanks!
Iphone 3gs 32gb