Friday 3 August 2012

Hilang handphone

Ahad lepas, 29 Julai 2012..aku menginap di hotel Beau Rivage..di bandar Cap Haitien, bahagian utara Haiti.

Selepas selesai tugasan kerja,,aku dan 2 org kawan dari Mexico serta sorang pemandu warga Haiti mengambil kesempatan melawat Citadel dan pantai Labadie...

Dipendekkan cerita, setibanya aku dirumah setelah melalui perjalanan 6 jam Cap Haitien ke Port Au Prince...baru aku sedar iPhone aku takde....bila ingat2 balik,,memang aku tertinggal di bilik hotel...dan memang pasti sangat tersorok bawah selimut masa aku snooze alarm....

Dalam hidup aku, ni kali kedua aku hilang handphone...first time tahun 2000...kira2 12 tahun yg lalu...masa kerja kat CK Teknik...hilang dalam office masa tengah charge,,sementara aku ke bilik air,handphone pun lesap..tapi kali ni lagi pedih,sebab iphone...dulu nokia harga RM750...skrg iphone 3gs 32GB..RM2,200 masa aku beli...

yg lagi buat aku tak boleh tidur,,,macam2 maklumat ada dalam tu.....
gambar ica....gambar family...gambar bini.....gambar kawan2....maklumat username website2 dan juga hal2 peribadi dan sulit melibatkan diri , kerja dan syarikat....

akhirnya aku SMS kat member aku.....jurutera sistem MSC...atau CORE,,,,,bahagian yg bertanggung jawab dalam segala hal2 yg berkaitan sambung menyambung kan talian/panggilan antara phone kat Haiti...

Member aku cakap dia akan tolong aku detect kat mana phone tu,,,,,
aku pun bagi no phone...akhirnya,walaupun bagi no Malaysia, dapat juga dia detect IMEI phone dan lokasi phone....

Cuma keadaan masih blurr,,,sebab, walaupun tahu lokasi...sapa yg nak pegi cari?...lokasi pun dalam lingkungan 500m persegi.....dan bila aku call, no ni tak akftif....

Malamnya aku check, gambar seorang warga Haiti dah di muat naik ke laman Facebook aku...
Ahhhh..kacau....aku terus google cara nak logout FB remotely,,dan juga lock iphone secara remote..
Ok..selesai dua perkara tu,,,,kalau mamat tu connect ke internet...fb aku dah logout..dan iphone akan autolock.....

Esoknya aku masih menanti email mengatakan hp aku dah dilock.....masih takde,,,,,pandai juga budak ni rupanya,,tak connect internet takut hp dikesan dan lock.....takpe....aku tak putus asa,,,dan terus mencuba.....

Aku minta member kerja MSC tadi bagi nombor dari SIM card yg diganti ke iPhone aku...yesss...dapat......

Aku terus cerita kat Rosemond (rakan sekerja, orang Haiti) ,,dan minta dia call budak tu bgtahu pulangkan hp aku balik.

First call....budak tu bgtahu dia ada kemas bilik hotel tu tapi tak jumpa apa2....

....Rosemond terdiam buntu,,,,aku tergamam manggu sambil tak percaya....dan geram marah pun mula timbul......

aku cakap kat Rosemond....suruh dia bagitahu kat budak tu "handphone yang dia ambil adalah handphone orang yg kerja dgn digicel...dengan operator...kitorang yg jaga sistem...kitorang yg monitor segala keluar masuk call dan rangkaian telekomuniakasi di Haiti..apa shj nombor dan aktiviti phone kami tahu!...tukarlah sim card berapa banyak pun...pergi lah kemana sekali pun..kami tahu lokasi dia! dia tak boleh lari dan dia tak boleh nak tipu! sbb tu kita boleh kesan nombor ni ...sim card yg dia cucuk ke iphone tu....jadi, sebelum kami cari dia dan bawa pergi balai,sebelum kami report dan dia hilang kerja serta masuk penjara...baik selesaikan cara baik!...pulangkan phone,,owner akan bagi duit upah...dan sama2 senang hati!..."

Second Call.....

Rosemond pun cakap macam yg aku suruh.....

budak tu akhirnya mengaku hp tu ada kat dia dan suruh dtg ambil......
ok...kitorang ckp weekend kitorang gi ambil .....

selang beberapa lama budak tu call balik...cakap dia takde hp tu.....
Rosemond jadi hangin....rupanya budak tu dah takut dan cuak kalau dia hilang kerja dan masuk penjara,,,,,,puas Rosemond pujuk bgtahu kita settle cara baik...akhirnya dia setuju.....

tak berapa lama kemudian, budak tu call lagi bgtahu kitorang tak perlu datang....biar dia je yg hantar kat owner, dia takut nanti boss dia nampak dan aku bawak polis kalau aku datang ke hotel..esok juga dia ckp dia akan hantar....hmmm....aku dan Rosemond senyum dan iyakan aje.....Alhamdulillah...

Ya memang benar...esoknya dia datang....dan pulangkan phone aku...
keadannya baik....cuma ada beberapa SMS aku dah terdelete dan beberapa SMS baru yg tak berkenaan wujud......takpelah...sikit punya hal..yg penting maklumat sulit terjaga dan masih ada.....

Tapi Rosemond pulak jadi rimas.....sebab bini budak ni berkali2 call dia bgtahu jangan apa2kan laki dia dan jangan masukkan laki dia dalam penjara....aduhhh...payah juga kalau ayat ugut terlebih ni.......
Rupa2nya budak ni sebelum pergi pun dah bagitahu bini dia yg dia mungkin tak balik sebab kena masuk penjara....kesian la pulak aku kat dia.....

Aku upah budak ni 3,000 Gourdes.....(100 usd = 4,100 gourdes)....mula2 dia tak nak ambil sebab takut tu umpan utk tangkap dia masuk ke penjara...tapi last dia ambik sebab aku expalin tu utk tambang dia pergi balik dan duit makan dia......aku bagi Rosemond 1,000 gourdes,,,,,maknanya hampir USD 100 aku belanja utk dapatkan balik iphone aku.....

Tak tahulah harga iPhone ni berapa skrg....mungkin RM300 - 500 boleh dapat....tapi maklumat dalam iphone aku mmg tiada nilainya......

tak kisahlah aku habis USD100...sbb minyak , makan dan hotel nak ke Cap Haitien kalau aku pergi pun dah lebih dari usd150.....masa , tenaga lagi....

Kesimpulannya......berhati2lah jangan sampai hilang handphone, terutamanya smartphone ..bila alat telekomunikasi ada macam2 maklumat sulit....dia dah jadi macam alat sulit juga,,,tak jaga privasi betul2 bahaya......... dan juga, kalau jumpa smartphone,,pulangkanlah atau tak payah ambil....sbb dia akan menjadikan hidup kita bertambah sulit....
 
Aku ucapkan terima kasih kat kawan2 aku yg membantu....diorang ckp kejayaan ni sebab Jesus bersama2 kita...ya..aku mengangguk setuju....

Tribute to:
Rosemond, Jose Luis and Jesus Bucio.

  

4 comments:

ebi gga said...

Thank you ever so for you post.Really thank you!
Iphone 3gs 16gb

Unknown said...

how to contact orang yg boleh detect sim dlm fon tu.. realyy need to noeee. sy baru hilang iphone 5s sayeeeeee. beli hasil kerje mase cuti sem. plisss do reply me asap. 0194750365

Unknown said...

Hanphone saya baru hilang... Boleh tolong saya tak

Nurmaya said...

Adk saya hilang dh tiga hari, tp dia bwk phone lenovo android, tp sy call no x aktif asik msk mailbox je,kami dah pening satu family mcmne nk kesan adk saya yg hilang tu tkt jd hal buruk Kat dia, blh tlg saya tak?? Mcmne nk kesan kt mne phone n adk saya tu.
Urgent sgt, silalah call saya 0172533616,sy sgt berbesar hati sekiranya tuan sudi membantu