Sunday 22 April 2012

sembahyang kau dan sembahyang aku

setiap ahad, pasti bunyi muzik dari perkampungan depan apartment aku mengalunkan muzik2 gerejanya...bermula jam 6 pagi...ada yang diiringi nyanyian,ada juga muzik dari organ shj....dan kadang2 lagu dari radio..kemudian diikuti dgn tarbiah dari penceramah yang melontarkan kata2 penuh semangat....

itulah cara sembahyang/solat mereka....

Membawa ke petang ahad,,dalam pkl 8...berenti sekejap muzik2 gereja...dan keadaan sunyi seketika...hening..hanya kedengaran bunyi katak yg menandakan sistem ekologi masih lagi terkawal...

..dan mula dari jam 9 tadi,,sampai skrg ni pkl 1.15 pagi...mulalah lagu2 kompa,R&B, jazz dipasang,,dgn volume yg sama kuat mcm ceramah tadi...

"Harammm woi!!! aku nak tido laaa!!!" itulah jeritan batinku...kalau gereja tadi mmg aku boleh faham sbb semua menuju kebaikan...menuju tuhan....menuju keamanan...tapi kutu joget kampung mmg takde maaf!!!....

Tiba2 teringat aku masa kat KL dulu...seketika dulu ,,,,masa zaman2 muda...hari jumaat...pagi jumaat...mmg pagi dan hari yg paling ceria....

Pkl 12.30 pegi solat...di beri ceramah, tazkirah..dan khutbah....

Pkl 12.30 juga,,malamnya....keadaan aku hampir sama mcm penduduk kampung depan ni...hmmm...mungkin ini balasan tuhan....

dan akhirnya aku tertanya.....sembahyang kau, sembahyang aku...adakah sama?..hanya utk cuci dosa, dan kotorkan semula dgn cukup segera....

note: dulu pernah jugak jadi mcm ni...tak boleh tido sbb bising...selepas puas berdoa, berharap, memohon dicampuri dgn sumpah seranah,,,,akhirnya hajat dikabulkan..muzik berenti..tapi dgn  cara yg mmg amat mencuakkan....berenti sbb ada gaduh dan ada bunyi tembakan....lepas tu aku tak boleh tidur sbb juga,,,takut peluru sesat...